PMD inzamelen

Van afkeur naar koploper: zo pakte gemeente Nieuwkoop PMD aan

Verpact werkt samen met gemeenten die de manier waarop zij plastic en metalen verpakkingen en drankenkartons (PMD) inzamelen willen verbeteren om de hoeveelheid en kwaliteit van het PMD-afval te verhogen. Dat is hard nodig willen we als Nederland de gestelde doelen voor een circulaire economie kunnen behalen. Om te informeren en te inspireren deelt Verpact best practices: gemeenten die met een ander afvalbeleid betere resultaten behalen en daardoor meer PMD inzamelen met minder vervuiling. Dit keer is dat gemeente Nieuwkoop. 

De gemeente Nieuwkoop is in 2025 de gemeente met het hoogste scheidingspercentage van alle gemeenten die zijn aangesloten bij afvalinzamelaar Cyclus. Hoe anders was dit een jaar geleden waarbij de afkeur op PMD (plastic, metalen en drankkartons) enorm hoog was. Om hier verandering in te brengen zette de gemeente een intensieve communicatiecampagne op met Verpact als nauw betrokken kennispartner. De aanpak was gericht op duidelijke en informatieve communicatie naar inwoners over wat er wel en niet in de PMD-container thuishoort. 

Gemeente Nieuwkoop: “Een belangrijk onderdeel van de aanpak was de inzet van ons gemeenteblad Nieuwkoop Nieuws en social media. Zo speelde Nieuwkoop Nieuws een centrale rol in het regelmatig informeren en activeren van onze inwoners. De campagne richtte zich op bewustwording en gedragsverandering, zonder belerend te zijn. Met herhaalde, begrijpelijke boodschappen en heldere voorbeelden hielpen we onze inwoners stap voor stap op weg.” 

Deze succesvolle casus laat zien hoe een gerichte samenwerking tussen gemeenten en ketenpartners als Verpact, bij kan dragen aan circulair gedrag, een hogere grondstofopbrengst en een daling van de kosten. 

Hester Klein Lankhorst, bestuursvoorzitter van Verpact: “Gemeente Nieuwkoop laat zien dat duidelijke communicatie naar inwoners een belangrijke succesfactor is bij de inzameling van PMD. Door te blijven vertellen wat er wel en niet in mag, werkt Nieuwkoop aan gedragsverandering. Daar zet Verpact met de landelijke campagne “Als het maar leeg gaat” ook volop op in. Het gaat om de kracht van herhaling en helder communiceren. Hoe meer gemeenten dit goede voorbeeld volgen, des te dichterbij ons doel van 100% circulair verpakken komt.” 

Per jaar wordt ongeveer 3,3 miljard kilo aan verpakkingen op de Nederlandse markt gebracht. Per dag maken we per persoon 7 verpakkingen open. En als het aan ons ligt krijgen die allemaal weer een tweede leven. Als grondstof voor nieuwe verpakkingen of producten. Om verpakkingen zo goed mogelijk te kunnen recyclen, zijn ‘schone’ stromen nodig. Geen halfvolle verpakkingen dus of restafval bij het PMD. Hoe minder vervuiling, hoe beter de recycling gaat! 

Meer weten over de inzameling en recycling van ons verpakkingsafval? Check Onze recycleresultaten | Verpact 

Cookies

Ook onze website maakt gebruik van cookies. Bijvoorbeeld functionele cookies die de website goed laten werken. Deze cookies zijn automatisch ingesteld en anoniem. Wil je een optimale website-ervaring? Daar kun je hieronder toestemming voor geven. Net als voor het gebruik van cookies van derden. Lees meer