
Tariefdifferentiatie recyclebare verpakkingen succesvol
Bij bijna de helft van de plastic verpakkingen wordt gebruikgemaakt van de korting
Producenten en importeurs die plastic verpakkingen op de Nederlandse markt brengen, komen via Verpact in aanmerking voor een korting als die verpakkingen goed recyclebaar zijn. In 2024 werd maar liefst 46% van de plastic verpakkingen beloond met een korting. Nederland is het eerste land in Europa waar op deze manier de recyclebaarheid van verpakkingen en de inzet van recyclaat worden gestimuleerd.
Om de plastic verpakkingsketen te kunnen sluiten - en dus zo min mogelijk nieuw plastic te produceren - moeten plastic verpakkingen na gebruik weer als grondstof gebruikt worden voor nieuwe plastic verpakkingen. Van plastic verpakking naar plastic verpakking dus. Hoe makkelijker een verpakking te recyclen is, hoe beter dit gaat.
Producenten en importeurs van plastic verpakkingen die het standaardtarief betalen* voor de afvalbeheerbijdrage (de heffing die producenten en importeurs die verpakkingen op de Nederlandse markt brengen, moeten betalen om de kosten voor inzameling en recycling te dekken), komen in aanmerking voor de korting (Tariefdifferentiatie) die Verpact heeft opgezet. De hoogte van de korting wordt bepaald door de recyclebaarheid van de verpakking: hoe beter recyclebaar de verpakking, hoe hoger de korting. Verpact kan de korting geven omdat goed recyclebare verpakkingen leiden tot lagere kosten in de recyclingketen. Tariefdifferentiatie versnelt de transitie naar een circulaire verpakkingsketen en jaagt de toepassing van gerecycled plastic aan.
Steeds meer goed recyclebare verpakkingen
En de korting werkt: bij 46% van de plastic verpakkingen die het standaard verpakkingstarief betalen*, werd in 2024 korting gegeven. Er is bij ongeveer een derde van de verpakkingen korting gegeven omdat recyclaat is ingezet. Hoe meer recyclaat wordt ingezet, hoe minder fossiel plastic nodig is en dat draagt bij aan een circulariteit van verpakkingen.
*Voor plastic verpakkingen die onder bedrijfsregelingen en Statiegeld vallen, geldt een ander kortingstarief. Deze verpakkingen komen niet in aanmerking voor de korting van Tariefdifferentiatie 2.0.
Veel aandacht voor recyclebaar design
Uit onderzoek van Verpact komen nog meer positieve cijfers. Zo geeft 86% van de respondenten aan dat het beter recyclebaar maken van plastic verpakkingen (veel) aandacht heeft binnen de organisatie. 90% is op de hoogte van de recyclebaarheid van de eigen plastic verpakkingen en 91% kent of heeft gehoord van Tariefdifferentiatie. Nog eens 91% kent of heeft gehoord van de PPWR (de Packaging and Packaging Waste Regulation, oftewel Europese Verordening voor Verpakkingen en Verpakkingsafval).
Deltaplan
Mooie resultaten, en er is ook nog veel te doen. Tariefdifferentiatie is een van de pijlers uit het Deltaplan Circulaire Plastic Verpakkingen, het initiatief van Verpact waarmee we - samen met meer dan 20 brandowners - een stap naar voren zetten om te komen tot een volledig circulaire verpakkingsketen in Nederland. Samen nemen we op die manier het voortouw richting de toekomst van circulair verpakken.