
Verpact over kamerbrief statiegeld: “We blijven stappen zetten”
Minister van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei) stelt nieuwe aanpassingen aan het statiegeldsysteem voor in een vandaag verzonden brief aan de Tweede Kamer. Verpact, (waar Statiegeld Nederland onderdeel van is) is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de voorgestelde maatregelen en ziet kansen om het systeem verder te versterken maar geeft ook aan dat de maatregelen praktisch uitvoerbaar en haalbaar moeten zijn. “We waarderen de betrokkenheid van de minister bij het statiegelddossier. Wij werken met volle inzet aan het behalen van de doelstelling en staan hier pal achter. Het is belangrijk om stappen te blijven zetten richting de doelstelling van 90 procent inzameling van drankverpakkingen in 2029. Eerder pleitten we hiertoe al voor een gerichte innameplicht voor verkooppunten, we kijken dan ook uit naar het voorstel van de minister om tot meer innamepunten te komen,” aldus Hester Klein Lankhorst, CEO van Verpact.
Het statiegeldsysteem in Nederland ontwikkelt zich de goede kant op. Sinds de invoering van statiegeld op kleine plastic flessen (2021) en blikjes (2023) laten de inzamelcijfers ieder jaar een stijgende lijn zien. In 2025 ligt het innamepercentage voor blikjes naar schatting tussen de 85 en 87 procent, aldus de voorlopige cijfers van Verpact. Voor plastic flessen bedraagt dit circa 77 tot 79 procent. Als er alleen wordt gekeken naar hoeveel plastic flessen met statiegeld worden ingezameld via het statiegeldsysteem (zonder sap- en zuivelflessen ) dan ligt de bandbreedte op 83% -85%. “Het systeem is snel op gang gekomen en consumenten leveren steeds meer verpakkingen met statiegeld in, hiermee behoren we tot de koplopers in Europa. We zien ook dat de laatste procenten richting de wettelijke 90% doelstelling om extra inspanning vragen, de plannen die in de brief worden aangekondigd kunnen daar aan bijdragen, ” aldus Klein Lankhorst.
Meer innamepunten
De minister geeft in de brief aan manieren te onderzoeken om tot meer innamepunten te komen en komt in september terug met een plan. Voor Verpact is een gerichte innameplicht een belangrijke volgende stap om het aantal inlevermogelijkheden voor consumenten sterk te vergroten.
Plan voor plastic zuivel verpakkingen
In de kamerbrief is een uitbreidingsplicht voor alle plastic flessen tot 3 liter (plastic sap en zuiveldranken) opgenomen. Verpact werkt volgens afspraak aan een plan van aanpak waarin staat uitgewerkt hoe dit in de praktijk ingericht kan worden. Dit plan wordt begin september in bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat ingediend.
Gelijk speelveld
Verpact steunt daarnaast het genoemde voorstel om de verkoop van plastic flessen zonder statiegeld te verbieden. Volgens de organisatie zorgt dit voor duidelijkheid in de markt en draagt het bij aan eerlijke concurrentie. Een gelijk speelveld is een voorwaarde voor het behalen van de inzameldoelstellingen.
Rol voor bulkmachines
Ook de inzet van zogeheten bulkmachines – apparaten waarmee consumenten grote hoeveelheden verpakking in één keer kunnen inleveren – krijgt aandacht in de kamerbrief. Verpact is positief over deze ontwikkeling en gaat hier graag verder over in gesprek met de minister. In de praktijk ziet Verpact dat deze machines het inlevergemak aanzienlijk vergroten.
Meer transparantie
Tot slot onderschrijft Verpact het belang van transparantie over resultaten en financiën. De organisatie publiceert jaarlijks cijfers over inzameling, recycling en circulariteit, evenals de jaarrekeningen van Verpact en Statiegeld Nederland.
Een wettelijke verankering van deze transparantieplicht wordt door Verpact ondersteund. “Dit draagt bij aan meer inzicht in zowel de voortgang als de kosten van de circulaire transitie,” aldus Hester Klein Lankhorst.
Alle jaarrekeningen van Verpact staan op verpact.nl/financien