Headerbeeld-Statiegeld-Nederland-1-juni_2_2.jpg

Inzameling plastic flessen en wettelijke doelstelling

Nederland kent sinds jaar en dag een succesvol statiegeldsysteem voor grote plastic flessen voor water en frisdrank. Op 1 juli 2021 zijn aan dit systeem de kleine plastic flessen toegevoegd. Dit heeft ook snel een positief effect op zwerfafval. In 2022 nam het aantal kleine flessen in het zwerfafval af met 51% ten opzichte van 2020 (bron: ministerie van I&W).

Het Afvalfonds Verpakkingen maakte vorige week bekend dat in 2022 68% van alle plastic drankflessen (kleine én grote plastic flessen, met én zonder statiegeld) werd ingezameld. Hiermee is de wettelijke doelstelling van 90% nog niet behaald. Het moet dus beter. De doelstelling is voor het Afvalfonds van cruciaal belang om zwerfvuil tegen te gaan en plastic als kostbare grondstof te recyclen.

Persbericht/-reactie
17 augustus 2023

Uitbreiding van het aantal landelijke innamepunten zal het inlevergedrag verder positief beïnvloeden. In 2022 zijn er 6.600 innamepunten bijgekomen. In 2023 is niet alleen fors extra geïnvesteerd in meer landelijke communicatie en promotie maar is ook het aantal innamepunten uitgebreid met 10.000 en zijn inleverpunten en innameapparaten verbeterd. Om het inzamelpercentage te verhogen is samenwerking met zoveel mogelijk partners van groot belang. Niet alleen met supermarkten, tankstations en sportverenigingen maar juist ook met de NS, luchthavens, scholen, attractieparken en evenementen.

Er zijn inmiddels landelijk ruim 28.000 innamepunten voor statiegeld, waarvan 23.000 vrijwillige innamepunten waar de consument inlevert voor het goede doel of bijvoorbeeld de sportvereniging. “Wij werken op dit moment hard aan een plan van aanpak waarmee we de inzameling verder kunnen verhogen”, aldus Hester Klein Lankhorst. “Er is geen sprake van one size fits all dus dit vraagt om een gerichte aanpak, waarmee we met maatwerk inspelen op de hotspots waar de inzameling achterblijft. Hierbij werken we zoals gezegd samen met zoveel mogelijk partners die dagelijks rechtstreeks in contact staan met veel consumenten.”

Om de doelstelling te halen is ook een verdere gedragsverandering nodig bij de consument. Dat kost tijd leert de ervaring. Extra communicatie en het voortdurend herhalen van de boodschap zullen dat bevorderen. Van alle Nederlanders is 91% bekend met de 15 cent statiegeld op kleine plastic flessen.

Cookies

Ook onze website maakt gebruik van cookies. Bijvoorbeeld functionele cookies die de website goed laten werken. Deze cookies zijn automatisch ingesteld en anoniem. Wil je een optimale website-ervaring? Daar kun je hieronder toestemming voor geven. Net als voor het gebruik van cookies van derden. Lees meer