Nederland recycleland nu ook in voor herbruikbare verpakkingen
31 augustus 2022
Persreactie op bericht "Heijnen op G20: focus op hergebruik om plastic soep te voorkomen"
63% probeert zo veel mogelijk herbruikbare verpakkingen te gebruiken.
Uit onderzoek van Stichting Afvalfonds Verpakkingen blijkt dat de consument ook graag herbruikbare en navulbare verpakkingen gebruikt, zoals een netje voor groenten en fruit of het vullen van een meegebrachte pot met bijvoorbeeld pasta of muesli. Uit het onderzoek, uitgevoerd door Motivaction, blijkt dat 63% van de ondervraagden zoveel mogelijk probeert herbruikbare verpakkingen te gebruiken en 83% bereid is herbruikbare verpakkingen te gebruiken als de supermarkt of winkel deze mogelijkheid aanbiedt. De Nederlandse consument is een enthousiast scheider van verpakkingsafval. Maar liefst 87% geeft aan altijd of zo veel mogelijk afval te scheiden.
Hergebruik past in de tijdgeest
Nadat afvalscheiden een goede gewoonte is geworden in Nederland zien we dat de tijd ook rijp is voor hergebruik van verpakkingen. 70% vindt dit soort verpakkingen beter in de huidige tijdgeest passen dan vijf jaar geleden. En 71% vindt het nu gebruikelijker om herbruikbare of navulbare verpakkingen te gebruiken dan vijf jaar geleden.
We zijn pas tevreden als al het verpakkingsafval opnieuw gebruikt wordt, dat is voor het Afvalfonds de stip op de horizon. Maar als je een verpakking weer opnieuw kunt gebruiken zonder eerst te hoeven recyclen, dan is dat natuurlijk helemaal mooi. We zien steeds meer bedrijven herbruikbare en navulbare verpakkingen op de markt brengen. En gelukkig blijkt uit ons onderzoek dat de consument hier ook helemaal voor in is.
Meest genoemde redenen zijn om herbruikbare verpakkingen te gebruiken zijn: zorgt voor minder afval (65%), goed voor het milieu (58%) en men vindt het een goede zaak (44%). Tegelijkertijd wordt genoemd dat men ze vergeet mee te nemen naar de winkel (36%) of het gedoe (32%) of lastig (22%) te vinden. Een van de respondenten in het onderzoek: “Het is een gedoe, maar wel beter voor de toekomst. Ik zou het gedoe er voor over hebben.” Ook hygiëne vindt men een belangrijk aspect (21%). Zoals een van de respondenten het verwoordt: “Ik denk dat het een goede oplossing is maar dan moet de herbruikbare verpakking ook wel stevig zijn en goed schoon te maken.”
Elke verpakking telt
Zuinig omgaan met grondstoffen start met zo min mogelijk gebruiken en daarna de grondstoffen zo goed mogelijk gebruiken en hergebruiken. Herbruikbare en navulbare verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol. In de recyclefase is het zaak zo veel mogelijk verpakkingen te recyclen tot hoogwaardige grondstof. Hiermee werken we toe naar een circulaire keten. Een keten waarin geen afval, maar alleen nog grondstof bestaat. Hoe beter gerecycled plastic kan worden gebruikt, hoe minder we afhankelijk zijn van (Russische) olie. Bovendien levert elke kilo gerecycled plastic een CO₂-besparing van 2,5 kilo op.
Navulverpakking Cif overall winnaar Afvalfonds Verpakking Awards
Het Afvalfonds reikte de overall Afvalfonds Verpakkingen Award uit aan Cif als overall winnaar voor de navulverpakkingen. De navulverpakkingen leveren een materiaalbesparing op en zorgen voor volumevermindering tijdens het transport, omdat er minder water vervoerd hoeft te worden. Unilever hoopt met Cif op een nieuwe norm binnen de schoonmaakmarkt op het gebied van hervulbare schoonmaakmiddelen. Om consumentengedrag te veranderen is het volgens Unilever van groot belang dat meerdere spelers in de markt ook met hervulbare oplossingen introduceren en promoten. Door het succes van de hervulbare schoonmaakmiddelen breed te delen, wil de onderneming bijdragen aan een nieuwe norm binnen de gehele schoonmaakmarkt.