
Resultaten Deltaplan Circulaire Plastic Verpakkingen
Veelbelovende start: groeiend commitment, eerste matches gemaakt
In een periode waarin de Nederlandse koppositie in verpakkingsrecycling onder druk staat, laat de sector zien dat samenwerking op het inzetten van meer gerecycled plastic loont. Steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij het Deltaplan Circulaire Plastic Verpakkingen van Verpact en meer dan 20 brandowners om vraag en aanbod van hoogwaardig recyclaat te matchen. Vandaag kwam de Plastic Tafel bij elkaar en presenteerde Verpact de eerste matches die zijn gemaakt dankzij de Circulaire Plastic Bank, een onderdeel van het initiatief. Hiermee laten we zien wat er wél kan en hoe we door met elkaar samen te werken nog meer kunnen bereiken.
“Als we echt meer recyclaat in willen zetten, dan moeten we aan de slag. Met het Deltaplan Circulaire Plastic Verpakkingen hebben we dit gedaan. We zijn met partners gaan pionieren hoe we dit in Nederland van de grond kunnen krijgen. Dat vergt veel veldwerk maar dat past bij ons: blik vooruit en doen. Mooi om te zien hoe we dit in Nederland met elkaar doen!” aldus Hester Klein Lankhorst, CEO van Verpact.
Eerste matches zijn gemaakt
Verpact heeft als ketenverantwoordelijke goed inzicht in de markt en kan met toegang tot het hele netwerk goed uitzoeken waar de behoeftes zitten. De matches worden gemaakt in de Circulaire Plastic Bank, door de verbinding te leggen tussen vraag en aanbod kunnen we recyclaat beter in te zetten. Maar ook de korting op de inzet van recyclaat door middel van de Tariefdifferentiatie van Verpact en de innovatieprogramma’s die onderdeel zijn van het Deltaplan dragen bij aan het overbruggen van de huidige knelpunten bij het inzetten van recyclaat.
Dat zie je terug in de eerste matches met:
- Sulayr, New Packaging Group en Luiten Food gebruiken rPET in voedselverpakkingen | Verpact
- Succesvolle match uit de Circulaire Plastic Bank: Recyclaat in non-food emmerdeksels | Verpact
De komende tijd volgen er nog meer matches om recyclaat nog beter in te zetten.
Groeiend commitment in de keten
Het aantal deelnemende merkeigenaren is gegroeid naar inmiddels 24 partners. Tijdens rondetafels delen bedrijven knelpunten en bepalen ze samen de richting van het Deltaplan. Hiermee toont de sector bereidheid om gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen.
We zien bevestigd dat de sector ambitie heeft, maar we zien ook dat we gebaat zijn bij lange termijn zekerheid en een gelijk speelveld in de EU. Dit geeft de ruimte om te kunnen innoveren en investeren in de technologieën die voor 2030 nodig zijn. Een goed investeringsklimaat, snelle vergunningen en toegang tot energie zijn hierbij belangrijke randvoorwaarden. Naast mismatches op kwaliteit, kleur en imago zien we ook heel duidelijk hoe de onrendabele top de inzet van EU-recyclaat onmogelijk maakt. Helder is dat extra heffingen niet door de sector gedragen kunnen worden en averechts werken.
Sterke basis voor de toekomst
Met de ontwikkelingen binnen tariefdifferentiatie ontstaat vanaf 2027 een krachtige financiële stimulans voor meer hoogwaardig recyclaat. Hiermee maken we Nederlands recyclaat goedkoper. Ook is onderzocht hoe certificering kan bijdragen aan betere traceerbaarheid in de keten. Hiermee zet de sector samen stappen om te voldoen aan toekomstige Europese eisen.
Vliegwiel meer inzet recyclaat
De basis voor structurele groei is gelegd. Samen met ketenpartners werkt Verpact aan verdere professionalisering, innovatie en de uitbreiding van de Circulaire Plasticbank en de voorbereiding op de invoering van Tariefdifferentiatie in 2027. Daarmee is het Deltaplan Circulaire Plastic Verpakkingen bedoeld als vliegwiel voor meer inzet van recyclaat.