Twijfel over bijdrageplicht: bijzondere casussen

Per 1 januari 2023 is de bijdrageplicht voor verpakkingen uitgebreid. In de meeste gevallen is duidelijk wie bijdrageplichtig is: de partij die opdracht geeft om een verpakking te voorzien van naam, logo of merkteken. Toch zijn er situaties waarin dit minder vanzelfsprekend is.

Op deze pagina vindt u een overzicht van bijzondere casussen waarin twijfel kan ontstaan over de bijdrageplicht. Met praktische voorbeelden en duidelijke uitleg helpen wij u bepalen wie verantwoordelijk is. Staat uw situatie er niet bij? Neem gerust contact met ons op – wij denken graag met u mee.

Merkeigenaarschap en verlegde bijdrageplicht: bijzondere casussen

Per 1 januari 2023 is een partij die “beroepsmatig een ander opdracht geeft de verpakking van producten te voorzien van zijn naam, logo of merkteken” bijdrageplichtig voor de verpakking die bedrukt is met zijn naam, logo of merkteken. Meer informatie hierover vindt u op deze webpagina, waar tevens een overzichtelijke beslisboom beschikbaar is om de bijdrageplicht te bepalen. In de meeste gevallen is duidelijk wie bijdrageplichtig is voor een verpakking. Er zijn echter situaties waarin dit minder voor de hand ligt. Op deze pagina vindt u een aantal bijzondere casussen uitgewerkt.

Eén verpakking bevat naam, logo, merkteken of andere verwijzingen naar meer dan één bedrijf

Wanneer een verpakking verwijzingen bevat naar meerdere bedrijven, is de partij die opdracht heeft gegeven tot het aanbrengen van naam, logo of merkteken bijdrageplichtig. In de meeste gevallen betreft dit de klant. Belangrijk is dat de klant expliciet opdracht heeft gegeven om de verpakking te bedrukken met zijn/haar eigen merk. Dit is een voorwaarde voor de bijdrageplicht.
Voorbeeld: een pak melk bevat zowel het logo van de producent als het eigen merk van de klant. De klant heeft in dit geval opdracht gegeven om de verpakking te voorzien van zijn eigen merk. De bijdrageplicht ligt in dit geval bij de klant.

Een verpakking is bedrukt met de naam van een bedrijf vanwege wettelijke verplichting of logistieke doeleinden. Wordt de bijdrageplicht verlegd?

Het vermelden van een bedrijfsnaam op een verpakking om te voldoen aan een wettelijke verplichting of voor logistieke doeleinden leidt niet tot wijziging van de bijdrageplicht, zolang het op de verpakking vermelde bedrijf daartoe geen opdracht heeft gegeven, bijvoorbeeld als merkuiting, consumentenverwijzing of voor promotiedoeleinden.
Voorbeeld: de GPSR verplicht importeurs om hun naam op producten of verpakkingen te vermelden. Een dergelijke vermelding leidt niet automatisch tot wijziging van de bijdrageplicht.
Voorbeeld: als een doos is voorzien van de naam van een klant om logistieke redenen, betekent dit niet dat de bijdrageplicht verschuift naar de klant. In dit geval heeft de klant geen opdracht gegeven tot deze bedrukking en betreft het geen merkuiting.

Hoe onderscheidt u een merkuiting van een logistieke vermelding?

Kenmerken van een logistieke vermelding:

  • Bedrukking of etikettering is primair bedoeld voor orderpicking;
  • De verwijzing bevat geen kleuren, speciaal lettertype, e.d.; de bedrukking is niet bedoeld om de klant te verleiden;
  • De merkeigenaar heeft niet verzocht om bedrukking met zijn naam, logo of merkteken.

Kenmerken van een merkuiting:

  • De bedrukking is in opdracht van de merkhouder aangebracht;
  • De bedrukking is duidelijk bedoeld als merkuiting en beoogt voor de eindgebruiker herkenbaar te zijn met bijvoorbeeld logo’s en kleuren.

Wat als de primaire verpakking geen merkuiting bevat, maar de secundaire verpakking wel? Wordt de bijdrageplicht dan verschoven?

Voorbeeld 1: Bedrijf A levert consumentenproducten in neutrale primaire verpakkingen, maar de verzamelverpakking bevat wel een merkuiting. Denk aan zes blanco waterflesjes verpakt in krimpfolie met daarop een merkteken. De flesjes worden als 6-pack verkocht. In dit geval neemt de primaire verpakking (de flesjes) de merkuiting van de krimpfolie over, omdat deze gezamenlijk op de markt worden gebracht.

Voorbeeld 2: Bedrijf A levert zes blanco waterflesjes in een omdoos met daarop een merkuiting. De flesjes worden echter individueel verkocht. In dat geval is de vraag relevant waarom de merkuiting op de omdoos staat. Als de klant (merkhouder) daartoe opdracht heeft gegeven, worden de flesjes beschouwd als merkverpakking en geldt de hoofdregel: alle verpakkingen (primair, secundair en tertiair) vallen onder de bijdrageplicht van de merkhouder.

Ik produceer of importeer een product exclusief voor één klant. Het product of de verpakking hiervan is herkenbaar aan bijvoorbeeld een barcode, productnummer of kleur, en wordt niet aan anderen geleverd. Ligt de bijdrageplicht dan bij mijn klant?

De bijdrageplicht ligt uitsluitend bij de klant wanneer deze opdracht heeft gegeven om zijn naam, logo of merkteken op de verpakking aan te brengen. Dat is hier niet het geval. De bijdrageplicht blijft in dit geval bij de Nederlandse producent of importeur.

Ik ben producent of importeur van uitsluitend private label artikelen. Zijn alle belastbare stromen dan voor rekening van de merkhouder, inclusief de stroom ‘ontdoen bij import’?

Wij hanteren een duidelijke scheidslijn bij het ‘ontdoen bij import’. Wanneer materialen worden uitgepakt, vervalt de koppeling met het merkartikel. In dat geval ligt de bijdrageplicht voor het verwijderde verpakkingsafval bij de producent of importeur.
Voorbeeld: Bedrijf A produceert private label voor bedrijf B. Bedrijf A importeert grondstoffen en verwijdert de verpakking. In dit geval is Bedrijf A bijdrageplichtig voor deze stroom.

Stromen die één-op-één worden doorgezet, blijven wel gekoppeld aan het merkartikel, aangezien deze verpakt blijven.
Voorbeeld: Bedrijf A importeert private label voor bedrijf B en transporteert de pallets onveranderd naar Bedrijf B. In dit geval is Bedrijf B bijdrageplichtig voor de pallets en de bijbehorende verpakkingen. Bedrijf A hoeft in dit scenario geen bijdrage af te dragen aan Verpact.

Staat uw casus hier niet bij?

Heeft u een andere bijzondere casus met betrekking tot merkeigenaarschap en verlegde bijdrageplicht? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier. Wij helpen u graag verder.

Cookies

Ook onze website maakt gebruik van cookies. Bijvoorbeeld functionele cookies die de website goed laten werken. Deze cookies zijn automatisch ingesteld en anoniem. Wil je een optimale website-ervaring? Daar kun je hieronder toestemming voor geven. Net als voor het gebruik van cookies van derden. Lees meer