
“Zelfs onze achtbaanwielen krijgen een tweede leven”: hoe Walibi met afval omgaat
Toni Denneboom, Director Operations bij Walibi Holland, heeft een breed takenpakket: van het bedienen van de attracties tot parkeren, beveiliging en de organisatie van evenementen en onderhoud. Maar ook duurzaamheid, en met name afvalverwerking, krijgt binnen die operatie steeds meer aandacht. “We willen circulairder gaan werken, en dat begint met inzicht in onze afvalstromen.”
Even een stapje terug: Walibi Holland is een amusementspark gevestigd in Biddinghuizen en onderdeel van de internationale groep Compagnie des Alpes, een groot concern dat pretparken en skigebieden uitbaat in heel Europa. Walibi zelf ontvangt dagelijks duizenden gasten: “Dat betekent: veel beweging, veel consumptie, en dus ook veel verpakkingsafval,” zegt Denneboom. “We hebben in maart een nieuwe afvalverwerker aangetrokken om dat beter in kaart te brengen. De focus ligt voor ons nu eerst op meten en analyseren: want als je niet weet waar het zit, kun je ook niet verbeteren.”
Recyclebare bekers en backstage-scheiding
Recent werd in het park al een grote slag gemaakt, met de invoering van statiegeldbekers. Op vijf plekken in het park staan retourmachines waar gastennaast de reguliere blikjes en flesjes ook deze bekers kunnen inleveren. “Dat systeem werkt verrassend goed. Iedereen snapt het, het is laagdrempelig, en we kunnen gemakkelijk aan de knoppen draaien door de plaatsing te optimaliseren.”
In het park zelf wordt afval niet gescheiden - bewust, omdat dit met een hoofdzakelijk jonge doelgroep lastig uitvoerbaar is. “Backstage doen we dat wel. Daardoor hebben we nu bijvoorbeeld ontdekt dat het meeste plastic afval eigenlijk aan de achterkant ontstaat: transportverpakkingen, pluche speelgoed dat in plastic binnenkomt, grootverpakkingen.” Walibi is daarom in gesprek met leveranciers om dit te optimaliseren met slimmere, verpakkingsarme leveringsopties.
Altijd minder dan 10 meter tot een afvalbak
Zwerfafval wordt actief bestreden binnen het park. Toni vertelt: “Waar je ook staat in het park: binnen 10 meter heb je een afvalbak. Daarnaast lopen er continu opruimploegen rond, en we trainen al ons personeel om zelf ook altijd even iets op te rapen als ze het zien liggen. Dat werkt echt: zelfs op drukke dagen is het park aan het einde van de dag netjes.”
Van plastic naar merchandise – circulair denken in de praktijk
Wat als je niet alleen afval reduceert, maar er ook iets nieuws van maakt? Die vraag begint binnen Walibi steeds meer te leven. “Zouden we van ons eigen ‘parkplastic’ geen leuke merchandise kunnen maken? Er zijn genoeg fans van het park die alles verzamelen wat met het park te maken heeft, dus wat als we daar op een handige manier op kunnen inspelen? Dat is de richting waar we naartoe willen.”
Het past bij een bredere omslag binnen het park. “Waar vroeger veel producten uit China kwamen, werken we nu met het principe: het moet Europees geproduceerd zijn. Korte ketens, bewustere keuzes.” Het circulaire denken gaat zelfs zó ver, dat onderdelen van de achtbaan niet worden weggegooid, maar hergebruikt: “Hier achter me op kantoor staat een oud achtbaanwiel, daar hebben we een klok van gemaakt. Ook het hout van onze oude houten achtbaan hebben we bewaard, dat gebruiken we weer voor afscheidingen of decorbouw tijdens de Halloween Fright Nights.”
Samenwerken en data centraal
Verpact ondersteunt Walibi onrechtstreeks bij het sorteren van bedrijfsafval, maar het park werkt op dat vlak ook samen met andere parken via de zogeheten Club van 11. “In deze club delen we kennis en kijken samen naar oplossingen, van afvalscheiding tot BTW-discussies. Die samenwerking is erg waardevol omdat we in onze eigen niche opereren, het is echt een uniek werkveld.”
Voor de toekomst draait het volgens Denneboom om data, inzicht en slimme keuzes. “We staan aan het begin, maar we willen de juiste stappen zetten en we merken dat onze gasten daar ook graag in mee gaan. Dat biedt kansen voor hergebruik én bewustwording.”
Dit interview is gemaakt in het kader van het Verpact Publieksverslag 2024.