Het Afvalfonds in beeld Jean Paul
Een portret van de enthousiaste Jean Paul, accountmanager Stichting Afvalfonds Verpakkingen. Over hoe alles onder druk ‘vloeibaar’ wordt, waarom echt contact maken het allerbelangrijkste is en hoe samenwerken de toekomst vorm geeft.
De start
Jean Paul is een trotse vader van twee pubers. Zijn carrière begon in Rotterdam waar hij aan de slag ging als Business accountmanager scheepsbouw. Een uitdagende functie, maar wel een echte kantoorbaan. “Dat zitten achter een bureau was toch niet helemaal geschikt voor mij, al snel maakte ik de overstap naar de Belastingdienst.” Jean Paul kreeg daar een flink uitdagende functie: “Ik was zowel op kantoor als op locatie, ik heb in die tijd veel projecten gedaan voor onder andere aanpak witwassing en bestuurlijke opsporing.” In 2008 is hij de wereld van verpakkingen ingerold en vanaf 2013 niet meer weg te denken bij Stichting Afvalfonds Verpakkingen. “Ik werd voor een jaar gedetacheerd naar het Afvalfonds, ik ben er nooit meer weggegaan.“
Connectie is key
Jean Paul bezoekt zelf elk jaar een groot aantal bedrijven en hij begeleidt de controles die worden gedaan door derden. Dit vraagt om specifieke kwaliteiten. “Ik kom bij bedrijven, ik moet daar controles uitvoeren. Aan de ene kant is dat heel cijfermatig, en aan de andere kant is het juist heel persoonlijk. Echt contact maken met mensen, inspelen op een unieke situatie, verbinden, dat is de uitdaging en daar krijg ik veel energie van.” Jean Paul staat altijd klaar om mensen te helpen. “Ja, ik ben er om de aangiften te controleren, maar nog veel meer om mensen te helpen. Samen met iemand een probleem oplossen is fijn werken, ik sta graag voor mensen klaar.”
Een blik vooruit
De doelstellingen voor plasticrecycling zijn toenemend ambitieus en dat ziet Jean Paul ook terug bij de bedrijven die hij bezoekt. “Bedrijven die relatief veel plastic verpakkingen gebruiken ervaren druk, tot hoever zit de rek en wat is nog mogelijk?” Gelukkig zien we dat onder druk, in dit geval wettelijke druk, maatschappelijke druk en toenemende kosten, veel mogelijk blijkt. “Onder druk worden de mooiste diamanten gemaakt, dat zie je ook hier terug. De wetgeving en de kosten voor plastic verpakkingen zijn twee sterke motivators om te veranderen. Ook onze tariefdifferentiatie stimuleert bedrijven plastic verpakkingen goed recyclebaar te maken. De verandering is gelukkig nu echt ingezet. Bedrijven zijn grote stappen aan het maken, daar is lef voor nodig.”
De circulaire economie
Jean Paul heeft een haarscherpe visie als het gaat om de weg naar de circulaire economie. Die is vol uitdagingen en hobbels, alleen samen komen we er. “Ik zie eigenlijk twee belangrijke pijlers. Aan de ene kant moeten bedrijven nog beter nadenken over de recyclebaarheid van een plastic verpakking, meer kijken naar de lange termijn. Misschien is virgin plastic nu nog goedkoper, maar wie verder durft te kijken ziet dat het gebruik van gerecycled plastic kostenefficiënt is op de lange termijn. En circulariteit betekent ook opnieuw gebruiken van gerecycled materiaal.” Naast de durf om stappen te zetten gericht op de lange termijn lijken samenwerken en samen werken op weg naar de circulaire economie onmisbaar. “Ik denk dat we nog meer als een team moeten opereren. We kunnen het niet alleen. Samenwerken en samen werken is de enige manier waarop we de recycledoelstellingen kunnen blijven realiseren. Laten we daar met z’n allen de schouders eronder zetten.”